Pages

Monday 18 June 2012

KEWAFATAN RASULULLAH SAW





Setelah Nabi Muhamad SAW wafat maka para sahabat berbincang di mana mahu dikebumikan. Ada mencadangkan di kebumikan di Mekah, ada pula cadangan di kebumikan di Baitul Maqdis dan ada pula cadangan di perkuburan Baqik. Abu Bakar menemui isteri-isteri dan anak baginda bertanyakan apakah mereka ada mendengar wasiat daripada Rasulullah SAW di mana dikebumikan. Ternyata mereka tidak pernah mendengarnya. Lalu Abu Bakar as Siddiq berkata. “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda bahawa nabi-nabi itu dimakamkan di tempat mereka wafat.”

Dengan itu keputusannya jenazah baginda disemadikan di dalamn rumah Aisyah Kerana di situ baginda menghembuskan nafasnya yang terakhir. Jenazah baginda dimandikan oleh Saidina Ali, Al Abbas bin Abdul Mutalib, Usamah bin Zaid, Al Fadhal, Qustam dan Suqran.

Ketika sedang memandikan jasad yang mulia itu mereka tercium bau yang sangat wangi sehingga Saidina Ali berkata. “Tuan sangat harum baik ketika hidup mahupun setelah wafat."

Setelah salesai dimandi jenazah baginda dikafankan dengan tiga helai kain putih. Dua helai kain jenis Suhari buatan negerti Yaman dan sehelai lagi kain jenis biasa. Maqam baginda digali oleh Abu Ubaidah al Jarrah dan Abu Talhah al Ansari.

Jenazah baginda disemadikan pada malam hari khamis 15 Rabiul Awwal tahun ke 11 hijrah. Sejak itu makam Rasulullah SAW sentiasa dikunjungi orang ramai sehingga ke hari ini.

Coretan popular