Pages

Monday 9 January 2012

Kiriman Antarabangsa...


Baru-baru ini aku menerima panggilan dari seorang warga Brunei, Puan Nana. Pn Nana nie nak beli kereta mainan untuk anak dia berumur 10 bulan dan mintak aku poskan ke brunei. Tanpa ragu-ragu aku pun cari la courier yang paling murah untuk hantarkan barang puan Nana nie. Dapat la aku qoutation dari Citylink, hantar barang seberat 21 kg ke Kuala Belait, Brunei hanya RM 380. Aku pun setuju la.. aku pun apa lagi dengan konfiden nya memberikan quotation kat Pn Nana.

Bila Pn Nana dah buat pembayaran terus ke akaun aku, aku pun dengan bersemangatnya ke Warehouse ambik barang, test kereta tu dan terus ke Courier Office la.. alangkah terkejutnya aku bila dapat tau kos dia tu mencecah RM1400!!! Dengan alasan saiz kotak aku tu terlalu besar dan makan ruang dalan flight nanti.. aku tak puas hati, aku cuba dap[atkan Courier lain..

Aku Call Poslaju, dalam telefon operator tu kata cuma RM480 boleh sampai ke brunei dah, aku pun apa lagi, terus jer la cari pejabat pos laju terdekat untuk hantar barang aku tu. Memandangkan aku baru berurusan dengan Poslaju, makanya aku tak tahu la kat mana pejabat dia kat Puchong nie. Aku dapatkan no telefon dari hotline poslaju untuk tanya tempat dia la..

Memang agak bengang gak la bila aku call tak di jawab, ada dua no aku cuba, namun kedua-duanya sama. Dekat 2 jam aku call hanya nada panggil dan sibuk jer yang aku dengar. Tak puas hati dengan keadaan itu, aku call la Poslaju Shah Alam, nasib baik la orang shah alam nie tau mana tempat pos laju diorang kat Puchong nie. Akhirnya jam 3.30 petang aku sampai ke poslaju puchong.


Kisah penghantaran aku tak habis disini.. mula-mula aku nak pastikan kos, masa penghantaran dan saiz kotak aku boelh lepas tak kan.. diorang kata OK.. aku pun bawa la masuk kotak tu, dah masuk tu masing-masing kata terlalu besar, tak boleh bawa, kena caj tambahan.. bila dikira-kira kena bayar dalam RM1200 untuk hantar ke Brunei.. Memang pada aku kos tu ahak mahal dan tak masuk akal. Aku keluar dan cari courier lain.




Berdekatan dengan Poslaju tu ader Nationwide express. Aku pun tanya la, diorang kata untuk courier ke Brunei kos dia dalam RM550. Aku tak bawa kotak aku tu lagi, aku mintak pekerja dia keluar tengok sais kotak aku sebelum betul-betul aku nak decide guna Nationwide nie.. Dia pastikan boleh hantar dengan kos RM 550.
Aku Call puan Nana maklumkan bahawa kos dia lain dah sebab sais kotak tu agak besar.. Nasib baik la Puan Nana nie baik hati dan faham dengan keadaan aku kan, dia pun bayar la balance untuk aku poskan barang dia tu..

Keesokan harinya aku dengan riang hati la ke Nationwide ofice bawak kotak tu, bayar dan balik dengan riang... Hari tu gak aku maklumkan kat Puan Nana ref no kotak tu dan alamat pejabat cawangan Brunei.

Aku ingat settle dah la, esok nya pulak ader la orang Nationwide call aku cakap barang tu sangkut kat KLIA sebab saiz dia besar sangat dan kena caj tambahan pulak.. dengan rasa bersalah aku call Puan Nana maklumkan hal ini. Kos tambahan tu dalam RM780 gak la.. Memang aku rasa serba salah nak bagitau Puan Nana, takut nantu dia kata aku sengaja nak untung lebih kan.. tapi aku terpaksa bagitau gak keadaan ini.. tak kan aku nak tanggung kos tu kan, dah la untung pun tak seberapa..
Aku Call Puan Nana bagitau situasi barang tu kat sini.. nasib baik la Puan Nana faham keadaan ini, dia pun setuju nak bayar kos tambahan tu..

Sekarang Alhamdulillah tak ade pun nationwide call or Puan Nana call pasal barang tu dan aku anggap dah selesai, namun aku kena follow up gak la pasal barang tu nak pastikan ia sampai pada masanya..

Akhir sekali aku nak ucapkan berbanyak terima kasih kat Puan Nana sebab faham keadaan yang berlaku. Aku pun pertama kali hantar barang ke luar negara yang sepatutnya mudah tapi memandangkan saiz barang aku terlalu besar, ia jadi rumit pulak..



Semoga Puan Nana dapat barang tu dengan selamat dan anak dia dapat bermain dengan kereta tu nanti yer... Semoga Puan akan sentiasa dirahmati, dimurahkan rezeki, dan dipermudahkan segala urusan oleh Allah.. InsyaAllah..

Barakallah..

Wassalam..

Coretan popular