Pages

Saturday 28 May 2011

Inilah Dugaan

Maha suci Allah yang telah menetapkan segalanya buat umat manusia. Setiap yang berlaku adalah yang terbaik bagi-Nya. Setiap kesulitan yang menimpa, pasti ada hikmahnya. Pasti ada sinar yang terbaik buat kita yang telah direncanakan olah Yang Maha Pencipta. Sebagai hamba dan umat yang lemah, aku berserah hanya kepada-Nya. Aku pasti, disebalik kesulitan ini, ada cahaya baru yang menanti. Bukan dengan mengeluh dan berdiam diri. Aku perlu berusaha dengan lebih kuat lagi untuk keluar dari kesulitan ini. Berdoa setiap hari agar kesulitan ini segera berakhir. Berusaha dengan semampu mungkin untuk mengubah keadaan ini. Ikhtiar sebaik mungkin untuk mengecapi kembali nikmat kesenangan yang pernah aku kecapi dan bertawakal hanya kepada-Nya.

InsyaAllah semoga usaha aku kali ini tidak sia-sia. pelbagai perkara telah aku usahakan. Kini aku berserah sepenuhnya pada Rab yang lebih memiliki..

Aku rehda andai ini dugaan yang perlu aku tempuhi. Sebagai hamba, kita sering berkata. "kita hanya merancang, tapi Allah yang menentukan". Ketentuan-nya hanya yang terbaik untuk hambanya. Allah tidak akan menganiaya hambanya, melainkan hamba-Nya sendiri yang menganiaya dirinya sendiri.

Berpegang teguh pada prinsip ini, aku terus melakar senyuman walau apa jua keadaan yang menimpa diri ini. Pasti akan ada pembalasan bagi yang menganiaya kita. Allah maha adil dalam perhitungannya. Biarpun terlepas di dunia, di akhrirat pasti ada balasan yang menanti dari-Nya.

Hanya pada Allah aku berserah segalanya...

Coretan popular