Pages

Thursday 26 May 2011

KITA

Pagi Beriman, petang bagaimana?
Pagi kaya, Petang belum tentu masih kaya.
Pagi sihat, petang mungkin sakit.
Pagi hidup, siapa tahu petang kembali kepada Penciptanya…

Subhanallah, Maha Suci Allah yang menentukan segalanya…

Hidup manusia umpama roda, kadang diatas, kadang di bawah… Segalanya telah ditentukan oleh-Nya.  Kemewahan, kekayaan, kesihatan, pangkat, darjat hanya sementara. Semuanya akan ditinggalkan bila kita mati. Apa yang kita bawa bersama? Sedekah jariah, Anak soleh yang mendoakan kita dan Ilmu yang bermanfaat yang kita sampaikan.
Mengapa harus kita kejar dunia sedangkan dunia hanya sementara. Akhrirat itu yang abadi. Bukan bermakna kita harus tinggalkan dunia dan berserah semata-mata pada-Nya. Seimbangkan amalan kita. Untuk dunia, dan akhrirat. Allah telah menetapkan rezeki bagi tiap hamba-Nya, tapi hendaklah kita berusaha untuk mendapatkannya.  Apa yang ingin  saya perkatakan disini ialah tentang kehidupan Umat Muhammad abad ini. Tidak melupakan Akhirat, pada masa yang sama Dunia dalam genggamannya. Apa yang saya cuba sampaikan ialah, tentang cara hidup kita hari ini.

Susah sangat ke nak luangkan masa 5 minit untuk menunaikan kewajipan kita pada Allah. Waktu sembahyang sepatutnya ada dalam jadual harian kita. Kita boleh tiap hari mengadap laptop, PC, netbook, Ipad, dan macam-macam lagi untuk update status dalam facebook. 5 minit untuk tiap waktu solat. Susah sangat ker? Online berjam-jam boleh pulak..  Terganggu ke urusan kerja kita kalau berhenti sekejap untuk solat. Waktu lakan tengah hari boleh sekalikan dengan zohor. Masa minum petang pulak boleh solat Asar. Marghrib dan Isya kat rumah kan. Senang…  Bangun untuk subuh boleh bersiap terus untuk ke pejabat.  Indahnya Islam. Out station? Boleh jer di jamakkan… Zohor dan asar, Maghrib dan Isya. Islam itu Indah dan Memudahkan.. 

Bila kerja pulak, kena la jujur. Ingat gaji yang kita dapat tu untuk kita makan, bagi kat mak ayah, untuk anak bini… Mencuri masa semasa bekerja dengan online FB jer, beli MC kat klinik untuk dapatkan cuti, ngular dalam waktu kerja, ponteng kerja, tak menjalankan amanah atau kerja dengan sebaiknya, dan banyak lagi la yang mungkin kita pandang remeh. Semua ini berkait dengan apa yang kita dapat iaitu gaji kita dan apa yang kita makan dari gaji tersebut. Semua nya akan jadi darah daging kita. Pernahkah kita fikirkan semua ini? 
Dalam pergaulan, perlu ker nak bersalaman antara lelaki dan perempuan bukan mahramnya. Salah ker kalau tak salam. Kena ker bersalam kerana dia BOS kita, kerana dia nak bagi PROJEK BESAR kat syarikat kita, kerana dia PM, SULTAN sekalipun… yang HARAM tetap HARAM… Bila kita tengok orang islam pegang babi, pegang anjing. Melenting kita bila tengok diorang pegang babi, Sepertimana diketahui umum,Islam telah mengharamkan babi dan telah dikategori sebagai Najis Mughallazah iaitu najis berat.Umat Islam juga diharamkan daripada menyentuh babi apatah lagi memakannya. Babi dan anjing kalo kita terpegang pun tak berdosa, boleh samak tangan kita tu kan. Lepas samak suci la tangan  atau anggota yang terkena babi atau anjing tadi kan. Anjing pun kita boleh bela aper.. untuk menjaga rumah kita, asalkan kita tak bawak masuk rumah. Pegang anjing pun boleh kalau tangan dan bulu anjing tu kering. Camana kalau pegang tangan orang yang bukan mahram kita? Boleh samak ker? Tak kan… dosa tetap dosa.. Wallahualam..

Ialam sukup indah, semua telah diajarkan oleh nabi kita, Baginda tinggalkan kita dengan Al-Quran dan As Sunnah. Jika kita hidup dengan berpandukan Al-Quran dan As Sunnah, InsyaAllah, Dunia Akhirat kita selamat..

Yang baik semuanya dari Allah, segala kekurangan datangnya dari kelemahan diri saya sendiri..

Wallahualam…

Coretan popular