Pages

Friday 15 July 2011

5 sebelum 5

5 sebelum 5

Pasti ramai yang telah mengetahui apa 5 sebelum 5 ini kan..
Muda sebelum tua
Kaya sebelum miskin
Sihat sebelum sakit
Lapang sebelum sibuk
Hidup sebelum mati

Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian.. Sesal dahulu pendaapatan, sesal kemudian tiada berguna.. itu lah pepatah yang selalu kita dengar. Petatah yang menyuruh kita sentiasa beringat akan hari esok.

Aku Cuma nak cerita 5 perkara ini dari persepsi diri aku sendiri. Tidak ada kena mengena dengan orang lain.. Cuma adaptasi daripada apa yang berlaku pada aku. Hanya untuk renungan kita bersama.

Dalam 5 perkara diatas, aku telah kehilangan hampir separuh daripadanya. Aku Cuma miliki separuh lagi untuk meneruskan hidup di bumi Allah ini.

Muda Sebelum Tua.

Pada usia yang menghampiri 30 thn ini aku rasakan masa muda aku dah pun berlalu. zaman remaja telah berakhir, kini aku meniti masa dewasa ku.. harus juga berfikiran kedewasaan dan berfikiran matang serta rasional. Bukan bermakna berubah menjadi orang lain, kerana aku tetap aku. Jadi diri sendiri yang lebih kedepan bersesuaian dengan peredaan masa.

Memang mustahil untuk kembali ke zaman muda dulu. Iaitu zaman remaja yang telah ku tingallkan. Zaman remajalah zaman untuk kita mencorakkan siapa kita sekarang. Bagi aku, memang masa remaja sangat penting. Ia menentukan siapa aku sekarang. Silap langkah masa remaja boleh menyebabkan kita menyesal di kemudian hari. Zaman remaja telah ku lalui. Masa ramaja hamper sepenuhnya ku isi dengan menuntut ilmu hinggalah aku mendapat Ijazah. Penghujung zaman remaja ku pula ku sempat untuk bekerja dan mengumpul wang untuk masa depan. Alhamdulillah, zaman remaja yang ku lalui memang member kesan kepada diriku sekarng.

Sekarang aku melangkah ke zaman dewasa. Satu zaman tang baru dalam diriku, perlu berdepan dengan pelbagai cabaran dan dugaan hidup ini. Masa untuk membuat satu keputusan yang sulit, berdepan dengan masalah, mencari jalan penyelesaian terbaik, dan sebagainya. Zaman dewasa aku bermula dengan penuh dugaan hidup, memerlukan aku untuk membuat satu keputusan yang bakal mencorakkan masa depan keluarga ku sendiri.
Apapun yang berlaku, ingat pada yang 1.. bukan 1 malaysia, tapi 1 yang Maha Esa. Hidup berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah. Semoga hari tua ku nanti akan lebih bermakna dan tidak menyesali apa yang aku lakukan sekarang ini.

Zaman remaja telah ku lewati, zaman dewasa sedang ku lalui dan zaman tua akan ku tempuhi dengan tabah. InsyaAllah jika usiaku mengizinkan.Kerana kita tak tahu berapa lama kita akan hidup di bumi Allah ini.
Beribadah lah seolah-olah kita akan mati esok, berusahalah seolah-olah kita akan hidup seribu tahun lagi..

Kaya Sebelum Miskin.

Kaya? Pernahkah aku merasa kaya. Kaya mungkin berbeza pada pendapat setiap orang. Pada aku, aku pernah merasakan itu dahulu. Namun kini, aku kehilangan nikmat kesenangan itu. Aku sedang diuji pula dengan sedikit kesulitan yang memerlukan aku untuk bersabar sebagai penawarnya. Sepertimana firman Allahdalam Al-Quran :

“ Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan “Inna lillaahi wa innaa illahi raaji’uun”. Mereka itulah mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orng-orang yang mendapat petunjuk.” [al-baqarah:155-157]

Mengapa kita merasa kesusahan, kerana kita pernah juga merasa sedikit kesenangan. Dengan ujian ini, hanya kepada-Nya lah kita memohon pertolongan.

“hanya engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.” [al-fatihah:5]

“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”. [al-baqarah: 45]

Berkata Rasulullah SAW, “ Sesungguhnya perkara orang mukmin itu seluruhnya menakjubkan. Tidaklah Allah menetapkan suatu takdir kepadanya melainkan itu baik baginya. Jika dia ditimpa mudarat dia bersabar dan itu baik baginya. Jika dia mendapat kesenangan dia bersyukur dan itu baik baginya.” [hadis Riwayat Muslim]

Kekayaan atau kemiskinan keduanya adalah ujian dari Allah, kedua-dua ujian ini ada penawarnya, iaitu syukur dan sabar… Wallahualam..

Sihat Sebelum Sakit

Alhamdulillah sekarang taraf kesihatan aku memang agak baik, walaupun ada sesekali demam, panas badan, pening kepasa, sakit-sakit badan datang berkunjung.

“Tidaklah seorang Muslim menderita kerana kesedihan, kedudukan, kesusahan, kepayahan, penyakit, dan gangguan duri yang menusuk tubuhnya kecuali dengan itu Allah mengampuni dosa-dosanya.” [hadis Riwayat Muslim]

Tidakkah kita mahu mempergunkan masa sihat kita sebaiknya sebelum datang masa sakit. Kebanyakkan kita hari ini hanya ingat akan Allah pada masa sakit sahaja. Bila sakit baru nak ingat menyebit nama Allah, baru ingat nak berzikir. Berapa ramai antara kita yang benar-benar bertawakal kepada Allah semasa sakit? Ubat hanya ikhtiar kita untuk menyembuhkan penyakit, Allah lah yang sebenar-benarnya penyembuh segala penyakit itu.. ramai kita menyatakan ubat itu penyembuh penyakit.. Wallahualam..

Jika sudah sakit, terlantar di atas katil, di hospital, tidak mampu berbuat apa-apa. Masa ini lah baru nak ingat masa sihat dahulu, baru nak bertaubat, baru nak ingat akan Allah.. Subhanallah….

Lapang sebelum subuk

Masa lapang ini perlu kita gunakan sebaiknya sebelum datang waktu sibuk kita nanti. BIla waktu sibuk itu? Kita tak ka nada waktu sibuk andai kita tahu menguruskan waktu dendan baik dan sempurna. Waktu sibuk akan datang bila kita gagal menguruskan waktu. Misalnya dendan suka menangguhkan, menunda dan membiarkan sesuatu kerja itu dari dilakukan pada masa-masa tertentu. Sikap seperti ini jika sudah terdidik dalam diri kita memang agak sukar untuk dibendung. Dan akhirnya kita akan merasa sangat sibuk dengan pekerjaan kita di saat-saat akhir.

Perkara ini biasa kita lihat di university atau kolej. Mahasiswa sering melambat-lambatkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah hingga ke tarikh akhir. Bila masa semakin suntuk, mula lah kelam kabut untuk mencari bahan, menaip, print. Masa itu lah juga nanti buku tiada di perpustakaan, printer rosak kertas habis dan macam-macam lagi. Padahal kita tahu akan hal ini pada awal semester lagi. Satu lagi hal yang biasa saya lihat dalam laporan mahasiswa ini ialah apabila mereka menyenaraikan kekakangan projek. Antara yang paling digemari ialah kekangan masa. Kononnya tidak cukup masa untuk mengerjakan sesuatu projek tersebut. Padahal para pensyarah telah membuat penyelidikan bahawa tugasan yang diberikan bersesuaian dengan masa untuk disiapkan. Pada saya, pelajar yang meletakkan kekangan masa sebagai satu kekangan dalam membuat projek adalah pelajar yang suka menangguh-nangguhkan kerja dan suka membuat sesuatu pada saat-saat akhir.

Dalam konteks diri aku sendiri, sekarang memang masa lapang aku. Aku bebas untuk melakukan apa yang aku suka. Bebas nak buat apa pun. Tiada kekangan atau halangan dari mana-mana pihak. Aku menentukan apa yang aku lakukan. Dengan Izin Allah SWT. Masa lapang ini lah yang akan aku gunakan sebaiknya untuk merngka perancangan masa depan aku agar aku tidak berdepan dengan masa sibuk nanti. Perancangan amat penting kerana ini akan menentukan kita di masa hadapan. InsyaAllah..

Hidup Sebelum Mati

Ramai yang menyangka usia masih muda, mati pun lambat lagi. Siapa kita nak menentukan bila kita akan mati. Pastikah kita akan mati lambat lagi. Kita tidak tahu bila ajal kita. Bila-bila boleh datang tanpa kita menduga. Kebelakangan ini aku banyak berdepan dengan peristiwa kematian mengejut. Kebanyakkan melibatkan keluarga aku, dan ada juga sahabat aku.

Tahun lepas sahaja dua ahli keluarga aku pergi mengadap Illahi. Adik ku sendiri yang paling tak ku duga, pada usia seawall 24 tahun telah pergi meninggalkan kami buat selamanya. Tak sempat pun dia merasa masa tuanya kan. Makcik aku juga meninggal tahun lepas. Juga masih muda. Tahun ini, mak su aku pula pergi kepada penciptanya pada usia lewat 40an. Masuh muda juga kan. Juga dalam tahun ini, adik kepada sahabat aku meninggal pada usia awal 20an kerana terlibat dalam kemalangan. Masih muda remaja lagi. Baru minggu lepas, sepupu sahabat aku juga meninggal pada usia awal 20an, kerana terbabit dalam kemalangan jalan raya di Johor. Hal ini membuktikan bahawa kita sama sekali tidak tahu bila kita akan dipanggil oleh-Nya.

“Tidak ada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telh tertulis dalam kitab (Lohmahfuz) sebelum Kami menciptakannya, sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi allah.” [al-hadiid:22]

Semalam adalah kenangan, hari ini adalah hadiah, esok adalah misteri untuk kita. Kenapa? Kerana mungkin kita tidak punya esok. Sispa tahu usia kita setakat hari ini sahaja. Ada juga yang menyatakan semalam biarkan berlalu, hari ini milik kita, esok kita akan tentukan. Siapa kita nak memnentukan hari esok?

Ini juga tidak bermakna kita berusaha setakat hari ini, seperti yang diperkatakan awal tadi, Beribadah lah seolah-olah kita akan mati esok, berusahalah seolah-olah kita akan hidup seribu tahun lagi..

Sementara masih berkesempatan menghirup udara dan berpijak di bumi allah ini, berusahalah untuk meningkatkan amal kita untuk bekalan di hari esok.. hari yang kekal abadi, Akhirat.. Barakallah..

Coretan popular