Pages

Saturday 16 July 2011

Malaysia vs Arsenal, Liverpool, Chelsea

Skuad bola sepak negara berdepan dengan kelab terkemuka dunia.. Mampukah Malaysia berdepan dengan kelab bola sepak Inggeris ini...

Dari segi lokasi, cuaca, dan persekitaran perlawanan, Malaysia memang menmpunyai banyak kelebihan. Yer la beraksi di tempat sendiri. Biasa dah kan dengan Stadium Nasional Bukit Jalil, Cuaca Malaysia, memang mereka biasa sangat dengan cuaca panas lembab nie. Pasukan kuar mungkin kurang selesa dengan cuaca Malaysia dan terpaksa menyesuaikan diri di sini. Ini lah satu-satunya kelebihan yang perlu diambil oleh pemain kebangsaan dalam berdepan dengan skuad antarabangsa ini.

Setakat hari ini, 2 perlawanan telah berlansung. Malaysia vs Arsenal, dan Malaysia vs Liverpool. Dalam perlawanan pertama, kita kalah 0-4 kepada Arsenal, namun berjaya juga menjaringkan gol pada perlawanan kedua menentang Liverpool walaupun kalah 3-6. bagaimana pula dengan nasib pasukan kebangsaan menentang Chelsea nanti?

Apa yang pasti, walaupun beraksi di tempat sendiri, skuad kebangsaan kehilangan 1 perkara yang amat penting iaitu sokongan peminat. Majoriti yang datang menyokong skuad pendatang. Apa perasaan pemain kebangsaan ini jika masuk ke padang dengan keadaan di bangku penonton semuanya memakai jersi pihak lawan. sikit sangat yang mengenakan jersi kebangsaan ataupun pakai baju warna biru. Hilang semangat pemain tengok keadaan ini. mana tak nyer, main kat Malaysia, tapi orang Malaysia sendiri tak menyokong skuad Negara. sapa nak jawab tu?

Siapa yang mereka sokong? Mereka menyukong pasukan kelab antarabangsa. Siapa mereka itu? non muslim ataupun Kafir.. Orang KAFIR yang kita sokong? Nauzubillah... orang Islam kini dah menyokong kaun KAFIR LAKNATULLAH... Subhanallah...

Malu rasanya nak ikut menonton. Kat rumah pun aku tak nak tengok.. Sangat malu dengan rakyat Malaysia kita sendiri yang sanggup membelakangkan skuad kebangsaan semata-mata kerana idola mereka beraksi di padang..

Tahniah jugak la buat Skuad kebangsaan yang berjaya menjaringkan 3 gos semasa menentang Liverpool tadi. 2 daripadanya dijaringkan oleh Safi Sali. wlaupun tanpa sokongan rakyat sendiri, mereka tetap berjuang untuk mengharumkan nama negara. Bukan seperti penyokong Arsenal, Liverpool dan Chelsea yang ada di malaysia ini. Sanggup memalukan negara semata-mata skuad idola mereka datang beraksi di sini. Kenapa aku kata mereka memalukan negara? Yer la, mereka sanggup tidak menyokong skuad negara dan mengenakan jersi pihak lawan.. apa pandangan pelancong asing di sini? Mesti hairan kan, orang Malaysia tak sokong skuad Malaysia.. ape cer..

Dari segi ketua pasukan, aku kurang bekenan dengan ketua skuad kebangsaan. Bukan bersifat perkauman, tapi seeloknya peminpin bagi orang Islam adalah Islam sendiri. Itu yang dituntut oleh Rasulullah.. Bertawakal kepada Allah, Jadikan Rasulullah sebagai petunjuk dan Umat Islam sebagai pimpinan skuad kebangsaan. Wallahualam..

Akhir sekali, dari segi nama pasukan kebangsaan ini. Harimau Malaya. Harimau tu cantik dah. bab Malaya tu aku kurang setuju sikit. Jangan marah kalau Harimau Malaya tidak dapat sokongan daripada rakyat Sabah dan Sarawak. Malaya meerujuk kepada Semenanjung tanah Melayu ataupun semenanjung Malaysia. Jadi, ia tidak termasuk Sabah dan Sarawak kan. Dengan itu skuad Harimau Malaya ini hanya untuk warga di Semenanjung Malaysia.

Wallahualam..

Barakallah...

Coretan popular